Sunday, March 13, 2011

-sigh-




Sabda Rasulullah: “Barang siapa yang tidak mengasihi manusia, dia tidak dikasihi Allah. (Riwayat At-Termizi)." “Kasihilah siapa sahaja yang ada di bumi nescaya akan mengasihi kamu siapa-siapa sahaja (malaikat) yang di langit.” (Riwayat Abu Daud).


cikgu saya penah pesan,

"bila org lain dlm kesusahan, berduka, paling kurang yang kita boleh buat adalah cuba ceriakan mereka, cuba buat mereka senyum..sekurang-kurangnya mereka tahu ada org peduli"

tapi bukan ini caranya
ini bukan cuba menceriakan
ini menghina

kadang-kadang bila da terlampau hebat
dan kehebatan tu x disertakan sifat rendah diri
inilah jadinya
mempersendakan org lain
dgn anggapan kita hebat dan org lain akan terima gurauan melampau tu atas dasar kehebatan kita

cuba bygkn kita kat tempat diorg
ini bkn masalah kartun tu je
ini masalah manusia tu sendiri
ini melambangkan betapa rakyat malaysia ni bongkak
angkuh dengan kurniaan Allah yang menjadikan geografi negara kita selamat
riak dengan nikmat Allah yang xpernah meletakkan kita semua dalam keadaan seperti diorg

saya rakyat malaysia
dan saya malu ada rakyat malaysia yang sgt tidak sensitif mcm ni

kata org,
kerana nila setitik, rosak susu sebelanga
kalau org yang menitikkan nila da mintk maaf sekalipun,
susu tetap rosak bukan?


3 comments:

Anonymous said...

saya malu nk balik ke japan balik, sbb malu dgn sifat rakyat malaysia sendiri

Noor Farhana Zakaria said...

sangat setuju dgn nad....dan kita di sini, walaupun tak mampu nak bergi membantu..berdoalah untuk kesejahteraan mereka di sana...=)

sizuka[Izzati] said...

huuuuuuuu.apelah perangai diorang nih.